Uppdatering; klänningsprojektet

När det gäller detta så känns det som att jag tar ett steg framåt och fem bakåt!
 
Jag har hittills hunnit rita upp mönstren (det skrev jag om tidigare), klippt ut dessa och börjat rita upp de två smala bitarna på lakan. Insåg då att ett lakan inte skulle räcka och fick ge mig för den kvällen (varför kommer jag alltid på att göra saker kvällstid? Känns som om det sitter kvar sen efter mina år med ständigt kvällsskift, men jag har ju jobbat dag länge nu!). När jag sedan försökte passa in de två bredaste bitarna (ja, jag vet varför inte ta en bred och en smal på samma lakan istället?! Korkade jag!) upptäckte jag att det var helt omöjligt. Jag hade bara ungefär halva av mönsten uppritade (man får själv lägga till resten beroende på längd) och det gjorde ju att allt blev bredare ju längre klänningen blev och det tänkte jag naturligtvis inte på förns det var försent. Det var helt enkelt bara att slänga in lakanen i tvätten för att få bort mina linjer och börja om.
 
 
Har dessutom gjort en personlig provdocka av en polotröja från jula, massa silvertejp och hjälp från Matthias. Dock har jag inte tejpat ihop stackarn än och den ser ganska mysko ut på klädkammarens golv, uppklippt som den är :)
 
 
Nu har jag ritat upp mönstren på nytt, i min längd och med full bredd på nederkanten, vilket kommer (förhoppningsvis!) gör allt lättare. Strykit lakanen igen (jag avskyr att stryka och är verkligen jättedålig på det!) och närmast är det väl dags att våga lägga ut mönsten på lakan igen och hoppas på bättre lycka denna gång.
Och detta är bara en enkel "prototyp"! Hur ska det gå när jag vill avancera och lägga till alla mina jäkla extragrejer (luva, snörning, innerarmar osv)?!
 
 
Jag är i alla fall just nu ägare till 8st lakan, som jag kan demolera (jysk hade superrea, 25kr st!) plus ett som jag fått av en jobbarkompis. Haha, snart är hela fabriken involverad  mina dumheter ;)
 
Jaja, to be continued... Tror jag! :)
Fantasy/sagovärlden |
Upp